Bonusmalus, som på latin betyder ”bra dåligt”, innebär att de fordon som har låga CO2utsläpp får bonus, medan de med högre CO2utsläpp får malus, dvs högre skatt. Rörande företag får en bil med CO2 utsläpp på 140 g/km får en ökad kostnad för företaget på 5 150 kr och kostnaden för föraren ökar med 2 502 kr per år (netto med 50% i marginalskatt).
I samband med införandet av bonusmalus tar man bort dagens miljöbilsdefinition. Detta innebär att de bilar som idag är skattebefriade enligt miljöbilsdefinitionen försvinner och terminologin miljöbil tas bort. Per den 1 juli lyfts även vägskatten in i förmånsberäkningen för förare av tjänstebilar vilket medför en ökad kostnad för föraren.
Kort om Bonus-malus:
- Ikraftträdande 1 juli 2018
- Berör personbilar klass 1 och 2 (husbilar), lätta lastbilar och lätta bussar satta i trafik efter 1 juli 2018.
- Den befintliga fordonsflottan omfattas inte.
- Den gamla körcykeln, NEDC, utgör grunden under en övergångsperiod.
- Den 1 januar 2020 övergår man i skattehänseende till EUs nya körcykel WLPT.
Fordon som registreras innan den 1 juli 2018 beskattas enligt nuvarande system.