Audi Sport quattro S1 – 1985

En vidareutvecklad modell Audi Sport quattro togs fram för att möta konkurrensen inom rallysporten.

Karossen och hjulbasen på Sport quattron var 32 cm kortare över de bakre sidorutorna, framrutans brantare vinkel lånades från Audi 80 och stora delar av bilen byggdes i Kevlar och aluminium för att spara vikt. Denna modell klassades in i nya Grupp B genom att tillverka de 200 gatlegala exemplar som krävdes för att få tävla med bilen. Fransyskan Michelle Mouton tävlade i Pikes Peak international hillclimb med bilen och vann både 1984 och 1985 då hon även slog rekordet i backen.

Till Finska rallyt 1985 debuterade Audi Sport quattro S1 Evo2 som känns igen på sina vulgära skärmbreddare, frontspoiler och bakvinge. Reglementet i Grupp B tillät att man gjorde evolutionsmodeller som denna bara man uppfyllde kravet på 20 tillverkade bilar. Audi Sport quattro S1 Evo2 användes från och med det Österrikiska Semperit rallyt med en tidig variant av Porsches dubbelkopplingsväxellåda PDK som utvecklades till Porsches Le Mans racers. PDK lådan gav bilen en enorm prestanda genom sina sömlösa fullgasväxlingar, såpass att den legendariska Audi ingenjören Dieter Basche som tidigare suttit lugnt bredvid Walter Röhrl i oräkneliga mils testande sade ”aldrig mer”. Röhrls kartläsare Geistdorfer tyckte att det var svårt att hålla rytmen på grund av de sömlösa växlingarna.

1986 skulle bli Grupp B klassens sista säsong pga en rad allvarliga olyckor som involverade både besättningar och åskådare. Audi beslutade att överge WRC halvvägs genom säsongen då det även visat sig att mittmotorbilarna från främst Peugeot & Lancia blivit alltför svårslagna konkurrenter. Audi Sport quattro S1 Evo2 sista officiella tävling var med en variant av bilen med ännu större vingar och vassare motor som med Walter Röhrl bakom ratten satte ett nytt rekord i 1987 års Pikes Peak international hillclimb.

In English:

A further developed model, the Audi Sport Quattro, was created to meet the rising competition in rally racing.

The body and wheelbase of the Sport Quattro were shortened by 32 cm over the rear side windows, and the steeper windshield angle was borrowed from the Audi 80. Large parts of the car were built using Kevlar and aluminum to save weight.
This model was homologated into the new Group B category by producing the 200 street-legal units required for competition eligibility.

French rally driver Michèle Mouton competed with the car at the Pikes Peak International Hill Climb, winning both in 1984 and 1985, the latter year also breaking the hill climb record.

At the 1985 Rally Finland, Audi debuted the Audi Sport Quattro S1 Evo2, instantly recognizable by its aggressive wide fender flares, massive front spoiler, and large rear wing.
Group B regulations allowed for evolution models like this, provided at least 20 cars were produced.

Starting with the Austrian Semperit Rally, the Audi Sport Quattro S1 Evo2 was equipped with an early version of Porsche’s PDK (Porsche Doppelkupplung) dual-clutch transmission, which was later developed further for Porsche’s Le Mans race cars.

The PDK gearbox gave the car incredible performance with its seamless full-throttle gear changes — so much so that the legendary Audi engineer Dieter Basche, who had previously calmly ridden alongside Walter Röhrl for countless testing miles, said: ”Never again.”
Röhrl’s co-driver, Geistdorfer, commented that it was difficult to maintain the rhythm during stages because of the transmission’s seamless gear shifts.

1986 turned out to be the final season for the Group B category, due to a series of serious accidents involving both crews and spectators.
Midway through the season, Audi decided to withdraw from the WRC, as mid-engine competitors like Peugeot and Lancia had become too dominant.

The Audi Sport Quattro S1 Evo2’s final official appearance came with an even more extreme version of the car, featuring larger wings and an even sharper engine, when Walter Röhrl set a new record at the 1987 Pikes Peak International Hill Climb.

Lecabs veteranbilsmuseum

2016 invigde vi vårt veteranbilsmuseum på vår anläggning i Karlstad som vi är extra stolta över. Här finns godingar från förr, vad sägs om Bubbla -51, Sambabuss -59, Audi Urquattro -85, Karmann Ghia -70, Bubbla cab -78, Auto Union Au1000 -63, Porsche 356 -62 eller Porsche 911 -74?

Kom gärna in och kika!