Audi Sport quattro S1 – 1985
En vidareutvecklad modell Audi Sport quattro togs fram för att möta konkurrensen inom rallysporten.
Karossen och hjulbasen på Sport quattron var 32 cm kortare över de bakre sidorutorna, framrutans brantare vinkel lånades från Audi 80 och stora delar av bilen byggdes i Kevlar och aluminium för att spara vikt. Denna modell klassades in i nya Grupp B genom att tillverka de 200 gatlegala exemplar som krävdes för att få tävla med bilen. Fransyskan Michelle Mouton tävlade i Pikes Peak international hillclimb med bilen och vann både 1984 och 1985 då hon även slog rekordet i backen.
Till Finska rallyt 1985 debuterade Audi Sport quattro S1 Evo2 som känns igen på sina vulgära skärmbreddare, frontspoiler och bakvinge. Reglementet i Grupp B tillät att man gjorde evolutionsmodeller som denna bara man uppfyllde kravet på 20 tillverkade bilar. Audi Sport quattro S1 Evo2 användes från och med det Österrikiska Semperit rallyt med en tidig variant av Porsches dubbelkopplingsväxellåda PDK som utvecklades till Porsches Le Mans racers. PDK lådan gav bilen en enorm prestanda genom sina sömlösa fullgasväxlingar, såpass att den legendariska Audi ingenjören Dieter Basche som tidigare suttit lugnt bredvid Walter Röhrl i oräkneliga mils testande sade ”aldrig mer”. Röhrls kartläsare Geistdorfer tyckte att det var svårt att hålla rytmen på grund av de sömlösa växlingarna.
1986 skulle bli Grupp B klassens sista säsong pga en rad allvarliga olyckor som involverade både besättningar och åskådare. Audi beslutade att överge WRC halvvägs genom säsongen då det även visat sig att mittmotorbilarna från främst Peugeot & Lancia blivit alltför svårslagna konkurrenter. Audi Sport quattro S1 Evo2 sista officiella tävling var med en variant av bilen med ännu större vingar och vassare motor som med Walter Röhrl bakom ratten satte ett nytt rekord i 1987 års Pikes Peak international hillclimb.
Lecabs veteranbilsmuseum
2016 invigde vi vårt veteranbilsmuseum på vår anläggning i Karlstad som vi är extra stolta över. Här finns godingar från förr, vad sägs om Bubbla -51, Sambabuss -59, Audi Urquattro -85, Karmann Ghia -70, Bubbla cab -78, Auto Union Au1000 -63, Porsche 356 -62 eller Porsche 911 -74?
Kom gärna in och kika!