Audi quattro (Urquattro) – 1981

Motor: en 5-cylindrig med 10 ventiler. Effekt i tävlingsutförande ca 350 hk och vridmoment ca 700 Nm vid 6800 rpm.

I showutförande är effekten mellan 500-1000 hk och ett vridmoment upp till 1000 Nm vid 9000 rpm. Växellåda: 6 växlad dogbox från PAR transmission Australien. Torsen differential med lamelldiff fram och bak.

Audi quattro lanserades 1980 och är en av Audis största succéer genom tiderna. I dagligt tal brukar bilen kallas Urquattro. Bilens tävlingsutförande är byggt av Per Johansson och Joel Christoffersson. Rallyförare som kör bilen i veteranbilsrallyn: Oscar Svedlund

In English:

Engine: 5-cylinder with 10 valves.
Power output in racing configuration: approximately 350 hp and torque of around 700 Nm at 6800 rpm.

In show configuration, the power ranges between 500–1000 hp, with torque reaching up to 1000 Nm at 9000 rpm.

Transmission: 6-speed dogbox from PAR Transmission in Australia.
Torsen differential with limited-slip diffs in both the front and rear.

The Audi Quattro was launched in 1980 and remains one of Audi’s greatest successes of all time.
In everyday language, the car is often referred to as the Urquattro.

This competition version has been built by Per Johansson and Joel Christoffersson.
Rally driver participating in vintage car rallies with this car: Oscar Svedlund.

Lecabs veteranbilsmuseum

2016 invigde vi vårt veteranbilsmuseum på vår anläggning i Karlstad som vi är extra stolta över. Här finns godingar från förr, vad sägs om Bubbla -51, Sambabuss -59, Audi Urquattro -85, Karmann Ghia -70, Bubbla cab -78, Auto Union Au1000 -63, Porsche 356 -62 eller Porsche 911 -74?

Kom gärna in och kika!