Saab 9000 Talladega -89
I slutet av sommaren 1986 bjöd Saab in FIA till sin fabrik i Trollhättan för att välja ut tre fabriksnya Saab 9000 2.0 Turbo-bilar. Dessa fordon förseglades för att förhindra eventuella modifieringar och skickades därefter över Atlanten till Talladega, Alabama.
Den 7 oktober gick starten, och bilarna accelererade snabbt upp till sin toppfart på över 220 km/h. Under hela körningen stannade de endast för tankning och nödvändigt underhåll. Förutom rutinmässiga insatser som byte av olja och tändstift, utfördes mindre reparationer. Dock fick endast reservdelar användas som från början transporterats i bilen och som tillsammans vägde max 85 kilo. I bagageutrymmet fanns bland annat ett extra topplock, ett turboaggregat samt olika slangar och kopplingar.
Under hela 20 dygn turades 31 förare om att hålla de tre bilarna i konstant rörelse – dag som natt – för att tillryggalägga hela 100 000 kilometer, vilket motsvarar två och ett halvt varv runt jordklotet. Vid målgång hade den snabbaste bilen uppnått en imponerande snitthastighet på 213,299 km/h – en siffra där alla stopp är inräknade. De två andra fordonen presterade snitthastigheter på 210 respektive 208 km/h.
Förutom det sammanlagda distansrekordet sattes även ytterligare ett världsrekord samt 19 internationella hastighetsrekord. Varje bil hade i genomsnitt avverkat 23 500 varv på banan, slitit ut 36 set däck och förbrukat omkring 27 000 liter bensin. Turboaggregaten beräknades ha roterat hela 3,9 miljarder varv under försöket.
En fantastisk bedrift från svenska Saab – och en historia som skapade ett kraftigt ”ha-begär” hos en av bröderna Svedlund… Kan du gissa vem?

In English:
At the end of the summer of 1986, Saab invited the FIA to their factory in Trollhättan to select three brand-new Saab 9000 2.0 Turbo cars. These vehicles were sealed to prevent any modifications and then shipped across the Atlantic to Talladega, Alabama.
On October 7, the race began, and the cars quickly accelerated to their top speed of over 220 km/h (around 137 mph). Throughout the entire drive, they only stopped for refueling and essential maintenance. Besides routine tasks like oil and spark plug changes, minor repairs were carried out — but only using spare parts that had been carried in the car from the start, with a combined weight limit of 85 kilograms. Each vehicle carried an extra cylinder head, a turbocharger, and various hoses and fittings in its trunk.
Over the course of 20 days, 31 drivers took turns keeping the three cars in constant motion — day and night — to cover a distance of 100,000 kilometers, equivalent to two and a half laps around the Earth. By the finish line, the fastest car had achieved an impressive average speed of 213.299 km/h (132.5 mph), with all stops included. The other two cars maintained averages of 210 km/h and 208 km/h, respectively.
In addition to the overall distance record, one world record and 19 international speed records were set. Each car completed approximately 23,500 laps around the track, wore out an average of 36 sets of tires, and consumed around 27,000 liters of fuel. The turbochargers were estimated to have completed 3.9 billion revolutions during the run.
A truly remarkable achievement by Sweden’s Saab — and a story that sparked serious desire in one of the Svedlund brothers… can you guess who?

Lecabs veteranbilsmuseum
2016 invigde vi vårt veteranbilsmuseum på vår anläggning i Karlstad som vi är extra stolta över. Här finns godingar från förr, vad sägs om Bubbla -51, Sambabuss -59, Audi Urquattro -85, Karmann Ghia -70, Bubbla cab -78, Auto Union Au1000 -63, Porsche 356 -62 eller Porsche 911 -74?
Kom gärna in och kika!