Vespa 150 GS -55

En sann italiensk klassiker, stämplad som konstskatt i hemlandet! 

År 1955 erbjöds en Vespa 150 GS för första gången. Den fick med rätta namnet Gran Sport, eftersom tio års erfarenhet av tävlingskörning hade införlivats i modellen. Motorn kommer från fabriksracern Sei Giorni, ingen Vespa har någonsin haft så mycket kraft som GS.

När det gäller stil orienterade sig Piaggio också på Sei-Giorni-racers, som endast levererades till utvalda italienska återförsäljare i mycket små antal vid den tiden. Det mest slående inslaget, bortsett från den mycket eleganta silverfärgen (MaxMeyer-kod 15005) som GS levererades i, är definitivt den aerodynamiskt formade benskölden. GS:s design innebar också att en helt ny era inom scooterkonstruktionen inleddes.

GS marknadsfördes som en sportmodell och scootern utvecklades till en statussymbol. Det fanns inte mycket konkurrens för Piaggio vid den här tiden; tyska och brittiska skotrar var inte precis något som lockade fram dig bakom spisen. Och den stora rivalen Innocenti kunde inte heller riktigt göra mål med D- och LD-modellerna. Om vi låter blicken vandra vidare över den sparsmakade karossen på GS lägger vi märke till de mycket stora och höga sidoskydden, den låga stänkskärmen fram med högpolerad nos och styrhuvudet med 115 mm strålkastare. Hastighetsmätarens skala når upp till 120 km/h och tändningslåset som är integrerat i styrhuvudet fungerar också som strömbrytare för olika elektriska förbrukare. Sätet döljer den generöst tilltagna bränsletanken på 12 liter. Det mest iögonfallande med den första serien av GS 150 är de externa kablarna på styret.

In English:

A true Italian classic, recognized as a cultural treasure in its homeland!

In 1955, the Vespa 150 GS was offered for the first time. It rightly earned the name Gran Sport, as ten years of racing experience had been incorporated into the model. The engine comes from the factory racer Sei Giorni; no Vespa had ever possessed as much power as the GS.

In terms of style, Piaggio also took inspiration from the Sei Giorni racers, which at the time were delivered in very limited numbers exclusively to selected Italian dealers. The most striking feature—aside from the very elegant silver color (MaxMeyer code 15005) the GS was delivered in—is undoubtedly the aerodynamically shaped leg shield. The GS’s design also marked the beginning of a completely new era in scooter construction.

The GS was marketed as a sports model, and the scooter quickly evolved into a true status symbol. There wasn’t much competition for Piaggio at the time; German and British scooters didn’t exactly stir much excitement. Even the major rival Innocenti couldn’t truly score with their D and LD models.

If we let our eyes wander over the GS’s clean, minimalist bodywork, we notice the very large and tall side panels, the low front fender with a highly polished nose, and the handlebar head with a 115 mm headlamp. The speedometer scale reaches up to 120 km/h, and the ignition lock, integrated into the handlebar head, also serves as a power switch for various electrical consumers.

The seat hides a generously sized 12-liter fuel tank. One of the most distinctive features of the first series of the GS 150 is the external cables running along the handlebar.

Lecabs veteranbilsmuseum

2016 invigde vi vårt veteranbilsmuseum på vår anläggning i Karlstad som vi är extra stolta över. Här finns godingar från förr, vad sägs om Bubbla -51, Sambabuss -59, Audi Urquattro -85, Karmann Ghia -70, Bubbla cab -78, Auto Union Au1000 -63, Porsche 356 -62 eller Porsche 911 -74?

Kom gärna in och kika!